Hvad koster Socialkompas?
Socialkompas er et samarbejde, og ikke en ydelse, man køber. Bliv klogere på økonomien bag et lokalt Socialkompas.
Socialkompas er stedet, hvor borgere og pårørende kan finde hjælp til deres aktuelle livssituation. Frivillige organisationer kan synliggøre deres indsatser og kommuner har muligheden for at skabe ét samlet overblik over tilgængelige tilbud til deres borgere.
Socialkompas udrulles løbende til flere og flere kommuner, der ønsker at få et overblik over de sociale indsatser i deres område. Dette gøres i et samarbejde mellem den lokale civilsamfundsaktør og den lokale kommune. Der er ikke kontakte udbetalinger forbundet med etablering af et lokalt Socialkompas, men der er få udgifter forbundet med drift. Så hvad koster det egentlig for en kommune at blive en del af Socialkompas?
Vi står for udvikling, teknisk drift og support
Projektmidlerne til Socialkompas afholder udgifter til udvikling, hosting og teknisk centraliseret drift/support. Det vil sige, at vi også efter den lokale implementering står for, at hjemmesiden kører og løbende udvikles, så den er klar til brug.
Hvis I oplever udfordringer eller ønsker ændringer af for eksempel jeres forsideindhold, vil have flere lokaladministratorer eller lignende, kan I kontakte vores support, der vil hjælpe jer videre. Der er altså ikke nogle udgifter forbundet med denne del for jeres kommune.
I står for den lokale implementering
Lokalt i kommunen skal I afsætte medarbejdertimer til den lokale drift i form af oprettelse/opdatering og løbende godkendelse af tilbud på platformen. Omfanget og timetallet til denne opgave varierer på tværs af kommuner, men den udføres ofte af den lokale civilsamfundsaktør.
Udover den daglige drift af platformen er det vigtigt, at få Socialkompas ud til borgerne. Det er derfor også jeres opgave at udbrede platformen. Det er ofte kommunen, der påtager sig rollen som lokal formidler af budskabet om, at Socialkompas nu er tilgængeligt for borgere og frontarbejdere i kommunen. Dette kan gøres gennem oplæg hos personale, plakater i bybilledet, postkort osv.
Der er ikke specifikke krav til udbredelsen af Socialkompas, da dette afgøres af kommunens eget ambitionsniveau, og hvor hurtigt man ønsker at bringe tilbudsoverblikket tættere på borgerne. Det vil dog indgå i den samlede vurdering af interessetilkendegivelsen, da vi ønsker at sikre os aktive og anvendelige, lokale Socialkompas.
Udbetaling af engangstilskud på 20.000 kr.
Udover den tekniske udvikling og drift giver projektpuljen også 20.000 kr. det første år til én lokal aktør pr. kommune. Vi ser gerne, at kommunen matcher dette beløb og forpligter sig på at understøtte portalen fremadrettet. Det er ikke et krav, da der kan være andre måder at sikre understøttelse af platformen end direkte tilskud. Støtten kan være direkte tilskud eller i form af medarbejdertimer eller andet. Vi lægger op til, at den lokale aktør og kommunen selv aftaler betingelserne for samarbejdet lokalet. Det vigtigste er, at I i interessetilkendegivelsen kan sandsynliggøre, at jeres valgt model er den rette for optimal implementering, drift og udbredelse af Socialkompas hos jer.