Sådan vejleder du lokale foreninger i Socialkompas
Kom godt i gang med Socialkompas lokalt med den rette vejledning til foreningerne
En vigtig del af implementeringen af Socialkompas er at hjælpe de lokale foreninger godt i gang med at bruge platformen. I denne vejledning vil vi dele de gode erfaringer, som vi har gjort os i den første tid med Socialkompas.
Beskriv værdien for foreningerne
Det helt centrale i vejledningen af de lokale foreninger er, at gøre dem opmærksomme på, at Socialkompas også kan skabe stor værdi for dem. Ved at oprette deres tilbud på platformen, har de mulighed for at synliggøre deres tilbud for borgerne lokalt. Samtidig kan de let opdatere deres tilbud løbende, når mødedagen, tidspunktet eller andet ændrer sig. De har også mulighed for at rekruttere frivillige gennem deres opslag på Socialkompas, hvis de mangler flere hænder.
Introducér funktionerne
Det er vigtigt, at de lokale foreninger bliver bekendte med funktionerne på Socialkompas, så de kan få en god start med platformen. Det kan derfor være en fordel at lave en introduktion til foreningerne, når I skal implementere jeres lokale Socialkompas. I kan for eksempel gøre foreningerne opmærksomme på vejledningsmaterialet her på siden eller printe nogle vejledninger til dem. Nogle kommuner og lokale aktører har haft stor succes med at holde åbent hus, hvor foreningerne har kunne få hjælp til at lære platformen at kende og oprette deres tilbud.
Del den gode praksis
Hjertet i Socialkompas er de tilbud, som organisationer og kommuner opretter på platformen. Det er derfor også helt essentielt, at tilbuddene altid er opdaterede og letforståelige for borgerne.
Vi har samlet nogle essentielle tips til den gode praksis på Socialkompas:
- Hold det simpelt: Det er vigtigt, at opslaget er let at læse og forstå for alle. Det betyder, at det fx kan være en god ide at bruge hverdagsord fremfor faglige termer.
- En tilbudsportal - ikke en foreningsportal: Socialkompas er en tilbudsportal. Det betyder helt konkret, at hvis en forening har fem forskellige tilbud, skal de oprettes seperat som fem forskellige opslag. Det er altså ikke meningen, at der skal være opslag på portalen, der handler om selve foreningen. Fokusset er de forskellige tilbud, som borgeren kan benytte sig af i sin aktuelle livssituation.
- Hold tilbuddet opdateret: Lær foreningerne, at hvis der sker ændringer i tilbuddet, skal ændringerne afspejles i opslaget på Socialkompas. Det er nemlig vigtigt, at borgeren altid får et opdateret overblik over de mulige tilbud.
Udover de generelle tips til den gode praksis på Socialkompas, kan der sagtens være nogle lokale ønsker i de enkelte kommuner. Så arbejd endelig selv videre på, hvad der skal kendetegne den gode praksis på Socialkompas i netop jeres kommune.
Kontakt til lokaladministrator
Når foreningerne er hjulpet godt i gang, kan det afsluttende være en god ide at gøre dem opmærksomme på, hvordan de kan komme i kontakt med lokaladministratorerne i jeres kommune, hvis de har brug for yderligere hjælp og vejledning. Socialkompas indeholder et indbygget beskedsystem, hvor brugere let kan kontakte lokaladministratoren i deres kommune ved at klikke på "Skriv til os" og vælge den aktuelle kommune.
Hvis I ønsker, at gøre det endnu lettere for foreningerne at opsøge vejledning til Socialkompas, kan I evt. gøre dem opmærksomme på, at de kan kontakte det lokale frivilligcenter eller en anden lokal aktør for at få vejledning.